Indsatsområde

Citylogistik, Miljø og mobilitet

ATG har etableret en arbejdsgruppe, der har særligt fokus på mobilitet og citylogistik.

Kenneth Veng Jespersen – Rema 1000

Lars Sørensen – Johannes Sørensen & Sønner

Jesper Bredgaard – COWI

Jess Abildskou – Abildskou A/S  og ATG Bestyrelse

Henrik Flugt – Verdis

Jakob Flyvbjerg Christensen – Danske Fragtmænd

Sanne Gaarsdal – Aarbus

Bente Steffensen – ATG

 ATG Bestyrelse

Noter fra det første møde 

Generelle kommentarer omkring den grønne mobilitetsplan og byudvikling generelt.

  • Der mangler en plan for hvad man vil/ønsker med byen
  • Der er udelukkende fokus på klima/reduktion af Co2 udledning og ikke på fremkommelighed
  • Bekymring for om man er ved at udvikle en ”landsby” – eller elitær enklave i centrum
  • Mange planer, men meget lidt omkring erhvervsperspektivet – bekymring for konsekvenser
  • Skisma mellem det adfærdsmæssige og det politiske
  • Få mennesker styrer dagsordenen
  • Politikerne mangler modet til at tage konfrontationer
  • Alting gøres dyrt og dårligt
  • Manglende realitetsforståelse – eks. man laver forsøg med at transportere sand og grus på ladcykler !!
  • Det at bo i en by betyder at man deler (lidt) plads med mange andre og funktioner som eks affaldsafhentning og varelevering. Det er vilkårene ved at bo i en by
  • Fokus på ”det lange lys”
  • Mangler vurdering af hvad der sker hvis man ikke gennemfører de foreslåede planer
  • Det kan eksempelvis være 3 gange så dyrt pr palle at levere til butikker i midtbyen
  • Anarki omkring parkeringsafgifter til erhvervskøretøjer, da det ikke er muligt at få tilladelse hurtigt som der er behov for – resultat: man tager bøderne og indregner det i 

På baggrund af en række særdeles gode og konstruktive møder med politikere og embedsmænd, samt ATG’s høringssvar havde ATG 18.6. foretræde for Teknisk Udvalg. Her blev fremført de væsentligste elementer fra ovenstående samt besvaret gode spørgsmål fra politikerne. 

 

Noter fremlagt ved foretrædet 

Kommentar Mobilitetsplan
Overordnet
ATG støtter den grønne omstilling på transportområdet. Vi er dog optaget af det vigtige i, at den grønne omstilling sker på
en hensigtsmæssig og effektiv måde i forhold til at opnå de ønskede mål. Fokus på miljø, fremkommelighed og arbejdsmiljø
for medarbejdere i driften af byen.
Generelt ønske om at der fokuseres på byens DRIFT og en stærk samarbejdskultur mellem offentlige og private. I takt med
befolkningsudviklingen bliver dette mere og mere presserende.

Ønske om at relevante driftsmæssige opgaver i højere grad kan udføres som aften/natfunktioner eks. affaldsbehandling og
vareleveringer til byens virksomheder incl. butikker – dette vil reducere presset på byens trafik i dagtimerne.

Ønske om at fokus på den erhvervsmæssige/professionelle trafik bliver styrket– samt at professionelle driftsaktører
involveres tidligt i trafikomlægninger, udbud og projekteringer. Eks. kommende byggerier som Marselistunnel.
Med det fælles formål at opgaven kan løses bedst muligt.

Konkret
Samarbejdskultur
Styrket arbejde med kulturen mellem de forskellige offentlige og private aktører, der alle arbejder på at løse de
driftsmæssige opgaver.
Målet bør være at understøtte funktioner og ikke besværliggøre disse – at man ser sig som samarbejdspartnere. Eks
hvordan cityassistenter gennem dialog med aktører kan samarbejde om den bedst mulige gennemførelse af konkrete
opgaver.-pt. er det vanskeligt for virksomhederne at rekruttere medarbejdere til midtbyopgaver pga pres fra borgere (vejvrede)
og cityassistenternes tilgang.-opfordring til at arbejde med servicemål frem for budgetmål for cityassistenterne. Budgetmål risikerer ændring af fokus
fra assistance til opfyldelse af økonomiske mål.-der opleves eks. udstedelse af p-afgifter under opgaveudførelse med affaldstømning og handicapkørsel
Konkret
Opgaveløsning på hensigtsmæssige tidspunkter
Affaldstømning og vareleveringer i aften- og nattetimerne vil aflaste vejnettet i de perioder hvor borgere og andre har brug
for kapaciteten.
Teknologi
Justering af modeller for affaldstømning i kontraktperioden, når teknologien og praktiske erfaringer tilsiger det. Eks
tømningsmodeller i relation til 1 og 2 rum – Kredsløb
Leverancer på større biler (el) er ofte mere hensigtsmæssige end mange mindre vogne
Construction
Ønske om smidiggørelse af eks. kranopgaver – certificeringsordning til professionelle virksomheder der udfører disse
opgaver så afspærring mv kan opsættes og fjernes på kortest mulig tid. Evt. kommunikeret med labels på køretøjer.
Konkret
Håndværkerparkeringer
Ønske om forbedringer på baggrund af konkrete behov
Aarhus Airport
Forbedring af vejforbindelse til Aarhus Airport – busbaner langs hele Grenaavej, så den effektive busforbindelse kan
fastholdes og udvikles. Som opbakning til den fortsatte udvikling af Aarhus Airport.

Vil du høre mere om ATGs arbejdsgruppe om  Citylogistik, Miljø og Mobilitet

Bente H. Steffensen
Sekretariatschef, Aarhus Transport Group
bente@aarhustransportgroup.dk