Indsatsområde

Citylogistik, Miljø og mobilitet

ATG har etableret en arbejdsgruppe, der har særligt fokus på mobilitet og citylogistik.

Kenneth Veng Jespersen – Rema 1000

Lars Sørensen – Johannes Sørensen & Sønner

Jesper Bredgaard – COWI

Jess Abildskou – Abildskou A/S  og ATG Bestyrelse

Henrik Flugt – Bestyrelsen ATG

Erik  Bohn Andreasen – Verdis

Bente Steffensen – ATG

 ATG Bestyrelse

Noter fra det første møde 

Generelle kommentarer omkring den grønne mobilitetsplan og byudvikling generelt.

  • Der mangler en plan for hvad man vil/ønsker med byen
  • Der er udelukkende fokus på klima/reduktion af Co2 udledning og ikke på fremkommelighed
  • Bekymring for om man er ved at udvikle en ”landsby” – eller elitær enklave i centrum
  • Mange planer, men meget lidt omkring erhvervsperspektivet – bekymring for konsekvenser
  • Skisma mellem det adfærdsmæssige og det politiske
  • Få mennesker styrer dagsordenen
  • Politikerne mangler modet til at tage konfrontationer
  • Alting gøres dyrt og dårligt
  • Manglende realitetsforståelse – eks. man laver forsøg med at transportere sand og grus på ladcykler !!
  • Det at bo i en by betyder at man deler (lidt) plads med mange andre og funktioner som eks affaldsafhentning og varelevering. Det er vilkårene ved at bo i en by
  • Fokus på ”det lange lys”
  • Mangler vurdering af hvad der sker hvis man ikke gennemfører de foreslåede planer
  • Det kan eksempelvis være 3 gange så dyrt pr palle at levere til butikker i midtbyen
  • Anarki omkring parkeringsafgifter til erhvervskøretøjer, da det ikke er muligt at få tilladelse hurtigt som der er behov for – resultat: man tager bøderne og indregner det i 

Drøftet om kunderne/borgerne vil betale ekstra for dagligvarer der koster 3 gange så meget at få leveret i citybutikkerne  – eller skal alle dagligvarebutikker rykke ud til centrene med de konsekvenser der vil være for byen generelt. Den meget ekstra kørsel – eks pga ensretning og manglende dispensation til at bakke ind medfører  

Drøftelse af de påvirkninger af fremkommeligheden etablering af letbane /BRT vil medføre

Vi bør fortælle de nærværende historier  – fra chaufførerne  

Vi skal have nuanceret debatten

 

Noter fra møde mellem ATG arbejdsgruppe Miljø og citylogistik og rådmand Nicolai Bang (NB) MTM plus Bylivs og Medborgerskabschef Kim Gulvad Svendsen (KGS)   Onsdag den 11.september 2024

Deltagere

Kenneth Veng Jespersen – Rema 1000

Henrik Flugt –ATG Bestyrelse

Jess Abildskou – Abildskou A/S  og ATG Bestyrelse

Bente Steffensen – ATG

Vi indledte med en runde og baggrund for mødet – anarkiet omkring parkering for lastbiler ognår der eks skal leveres/kranes større elementer ind. Endvidere er der udfordringer ved varelevering og affaldsindsamling i byen.

KGS samlede op med en række informationer

Behandling af dispensationer er kortet ned til 1 time – 2 dage

På kommunens hjemmesiden kan ansøges elektronisk   – se link https://aarhus.dk/virksomhed/tilladelser/soeg-om-tilladelse-til-arrangementer-gravearbejde-og-opstilling-af-materiel/soeg-tilladelse-til-at-opstille-materiel-paa-offentlig-eller-privat-faellesvej– enighed om at kommunikation omkring dette nok skal intensiveres yderligere  – KGS har lovet at sende link, som vi kan dele på ATG hjemmeside og i nyhedbrev.

År til dato er udskrevet 192 afgifter – heraf 150 ved placering med Standsning Forbudt

Omkring varelevering eks Rema 1000 – vigtigt at man ikke parkerer på cykelsti eller fortov men holder på gaden eks. på lastepladserne.

NB er meget opmærksom på forholdene for netop erhvervsparkering – herunder om der er tilstrækkeligt antal og om de er rigtigt placerede, herunder de besluttede håndværkerparkeringspladser.

Også drøftet de udfordringer som affaldstømning har i forbindelse med at der flere steder er brug for at der sættes støttefunktion ind over cykelstien for at kunne tømme. JA indhenter antal og de konkrete placeringer gennem Verdis  ( fremgår også af udbudsmaterialet)  Endvidere de fordele det vil give hvis man kan starte tømning eks kl. 4 eller 5 i stedet for som nu kl. 6

  • Mindre belastning i trafikken
  • Højere effektivitet – og lavere omkostninger
  • Bedre arbejdsmiljø for medarbejderne

Alle argumenter også gældende for vareleveringer.

Kommende nulemissionszoner – man afventer lovgivning. Der vil komme dispensationer.

 

Konklusioner fra mødet

  • Vigtigt løbende at italesætte at Aarhus nu er en storby, hvor det må forventes at der er støj forårsaget at de funktioner og fordele man har i netop en storby
  • Væsentligt med en løbende dialog med organisationer – BS sørger for at KGS bliver inviteret til møder i Aarhus Erhvervssamarbejde
  • Gerne møder med de direkte implicerede -eks Lars Sørensen

Vil du høre mere om ATGs arbejdsgruppe om  Citylogistik, Miljø og Mobilitet

Bente H. Steffensen
Sekretariatschef, Aarhus Transport Group
bente@aarhustransportgroup.dk