ATG satte Onsdag den 27.9.kl. 16-18 hos Danske Fragtmænd A/S fokus på Kattegatforbindelsen, hvor Michael Svane og Jørn Skov gav deres vinkel på status, muligheder og udfordringer i relation til en kommende fast forbindelse over Kattegat.
Vi havde inviteret Michael Svane – formand for Kattegatkomiteen og CEO Jørn P. Skov, Danske Fragtmænd (som også lagde rammer til arrangementet) til dels at gøre status over projektet dels at diskutere visioner og udfordringer omkring projektet.
Michael Svane (MS) indledte med at referere høringen med såvel tilhængere og modstandere den 8. maj. MS fortalte også om samarbejdet med de 22 transportministre han gennem tiden har haft med at gøre.
Kattegatkomiteen blev dannet i 2008 – bestående af politikere, erhvervsfolk og organisationsfolk. Det overordnede mål – et sammenhængende Danmark. Som formand mås MS ikke udtale sig om hvor forbindelsen konkret skal ligge.
Så store anlæg vil altid sætte nogen i klemme.
Målet for arbejdet i komiteen er at sikre det bedst mulige grundlag når politikerne skal træffe den endelige beslutning.
Miljøkonsekvensvurderingen koster alene 2,5-3 MIA kr. Så hvis man vil det her, skal der være et godt politisk grundlag.
I 22 blev forligskredsen enige om at afsætte 50-60 mio kr til en analyse.
Vi er i det ”politiske venteværelse”.
Forligskredsen har endnu ikke været samlet om emnet. Komiteen holder gryden i kog.
På Samsø er der bekymringer omkring støj og CO2.
Nye emner i debatten er forsyningssikkerheden.
MS tror på en delvis tunnelløsning lign Øresundsforbindelsen
CO2 belastningen under etableringen vil være 3 mio ton
Vi skal passe meget på ikke at komme i en situation, hvor vi ikke tør skabe nye projekter og anlæg.
Vi skal arbejde på at der kan eksekveres en markant reduktion af Co2 aftrykket – primært fra stål og cement.
Men vi er også nødt til at udvikle samfundet – er vores infrastruktur robust nok i den nuværende geopolitiske situation ?
Reference til de store beslutninger på området – motorvejs H’et – fingerplann i Københavnsområdet og de store faste forbindelser.
Mobilitet vil blive endnu mere efterspurgt i fremtiden.
Der kommer løbende flere biler til – motorvejstrafikken er vokset med 25% siden 2011
Infrastruktur er et MIDDEL og ikke et mål i sig selv.
MS udfordrede transportbranchen – er vi klar til at sige noget i det offentlige rum. Ønsket er at der kommer bidrag til debatten fra transportbranchen.
Alle de faste forbindelser har bidraget positivt til samfundet. Færger og flyforbindelser kan ikke være rentable over hele døgnet. Her er de faste forbindelsers fleksibilitet afgørende. Typisk har de faste forbindelser vist deres værd og blevet anerkendt når de først stod der.
Komiteen arbejder målrettet for at der skal træffes en principbeslutning indenfor de kommende 3 år.
Linjeføringen over Samsø vil under alle omstændigheder være en udfordring.
MS gætter på at man igangsætter undersøgelserne og kan træffe en principbeslutning i 2026
En Kattegatforbindelse spiller meget fint sammen med de øvrige infrastrukturprojekter i Jylland– eks. E45
Vi må stille os selv følgende spørgsmål:
- Kan vi klimamæssigt tillade os at gennemføre projektet
- Skal vi bygge den for enhver pris
- Kan vi tillade os at lade være.
Vi er nødt til at se på alternativerne.
MS inviterer ATG med ind i dialogen om Kattegatforbindelsen.
Dilemmaet er at få erhvervslivet til at ”sige noget”
Jørn P. Skov:
- Som transportørvirksomhed kan vi ikke leve uden.
- Som transportvirksomhed vil vi være erhvervslivets transportpartner
- Kører meget natkørsel bl.a. reservedele til autobranchen
- 28 terminaler – 3000 medarbejdere – 1800 biler
- Henter i lokalområderne – fordeles over natten.
- 360 lastbiler i døgnet over Storebælt
- Virksomheden er meget konjunkturfølsom
- Fordele ved en Kattegatforbindelse
- Kortere afstande (lavere afgifter – km)
- Forsyningssikkerhed
- Bedre mobilitet – E45/20 og Storebælt er en flaskehals
HMJ – tak for opdateringen. Talt med Nicolai Wammen omkring projektet og derfra en klar melding om at der nu først skal træffes beslutning OM – og derefter linjeføringen. Set fra Aarhus Havn er det væsentligt at holde sig ajour med omverdenen.
MS – at binde Danmark sammen har været på den politiske agenda – men vi mangler beslutninger. Sammenhængskraften er væsentlig. Omkring Samsø, så så langt sydpå som muligt, hvis det skal kunne fungere for samsingerne. Hvordan prissætter man stilhed ??
Samsø – samspillet mellem kollektiv og privat transport. Men den kollektive er ved at lægge sig selv i graven. Det vil være hensigtsmæssigt med en ren bilforbindelse. Der er meget fokus på om og hvordan Femern forbindelsen kommer til at fungere. Sverige investerer i færger. Hvordan påvirker bevægelserne mod et stille og mere langsomt liv projekterne.
Niels Kjær – forsyningssikkerhed er væsentlig. Storebælt løber tør for kapacitet senest i 2030. En forbindelse uden bane vil være positivt. Godstransport på bane er ikke relevant i Danmark. El-biler støjer ikke så meget.
MS – Netop derfor er målet at skabe et beslutningsgrundlag. Godt at vi kan blive klogere sammen. Ønsker ikke at vi kommer derhen at vi bare venter. Et samfund der ikke beslutter sig er et samfund i tilbagegang.
Nogen på Christiansborg taler om det som et ”jydeprojekt”. Det er et NATIONALT projekt. Hvordan vejer vi disse argumenter sammen. Vi vil gerne have en beslutning på et kvalificeret grundlag. Nøglen til at udvikle vores samfund gennem den infrastruktur vi skaber. Hvordan kan vi træffe – også de svære – beslutninger.
Forsyningssikkerhed er helt centralt
JS – Gods på jernbane giver ikke mening i Danmark
NK – Hvad skal vi leve af hvis landbruget lukker ned – transportmængden falder generelt
Jens Egedal – hvad hvis vi IKKE gør det – hvad er konsekvenserne ? Det er vigtigt at tage en ”ikke-snak”. Det koster lige så meget – eller mere – CO2 ikke at bygge forbindelsen. Der vil være behov for at se på ”det store H”. Hvis der ikke etableres en forbindelse koster det på trængsel og CO2.
Politikerne har svært ved at forholde sig til hvad der er af konsekvenser af en ”ikke-beslutning”. Hvad vil regningen være for det.
Store projekter tiltrækker også markante internationale investeringer. Eks. pt. på Lolland 11-14 MIA