Kilde: Grenaa Havn

TRAFIKALE KNUDEPUNKTER ER AFHÆNGIGE AF ET OPDATERET VEJNET

Aarhus Airport og Grenaa Havn er i samme båd. Der sættes rekorder og direktørerne har vækstambitioner, men frygter samtidig at manglende infrastruktur kan bremse udviklingen.

Både alvor og optimisme er at spore hos de to mænd, der har sat hinanden stævne hos Aarhus Airport.

Peer H. Kristensen, administrerende direktør i Aarhus Airport, runder netop i maj sit første år i direktørstolen hos Aarhus Airport. Peer H. Kristensen sad tidligere fem år i bestyrelsen for Aarhus Airport og fra sine mange år i turistbranchen har han indgående kendskab til branchen og vigtigheden af en effektiv infrastruktur. For første gang siden 2012 rundede Aarhus Airport i 2019 besøg af 500.000 gæster.

Og Henrik Carstensen, administrerende direktør i Grenaa Havn, kan også i positive vendinger melde om et 2019-resultat, der lægger sig utroligt tæt op ad rekordåret fra 2018. Men selv om solen skinner denne forårsdag, kan de begge få øje på skyer, der kan komme til at lægge en dæmper på deres optimisme for de kommende år.

”En havn og en lufthavn kan ikke stå alene. Begge er trafikale knudepunkter af stor betydning for vores samfærdsel, men der skal jo noget til at forbinde dem med det øvrige samfund. Vi skal have både mennesker og gods til og fra. Derfor er vi dybt afhængige af, at infrastrukturen på Djursland bliver gjort tidssvarende. Ellers forudser vi trafikale problemer med risiko for tabt tid og dermed penge”, siger de samstemmende.

VÆKSTEN FORTSÆTTER

Både de aktuelle tal og fremtidsudsigterne skitserer markant vækst for både Aarhus Airport og Grenaa Havn.

Peer H. Kristensen skal dog se på den anden side af en opbremsning ifm. Covid-19, men har forventninger til at væksten indtræffer omend på et senere tidspunkt end planlagt. Situationen udnyttes her og nu til at sætte turbo på en allerede planlagt gennemgribende og omfattende renovering. Aarhus Airport bliver knapt til at kende, og vores rejsende og nye gæster har rigtig meget at glæde sig til, når de vender tilbage til lufthavnen.

Grenaa Havn planlægger ud fra markant voksende trafik, blandt andet når Stena Line indsætter en ekstra færge på den nyopstartede rute Grenaa-Halmstad. Naturligvis når grænserne er åbne for turister, og vi igen ser mod vores nabolande som turistdestinationer, siger Henrik Carstensen.

”Det vil give et markant pres på de lokale veje, både af lastbiler, personbiler og biler med campingvogne i sommerhalvåret. Vi kan allerede nu forudse de vanskeligheder, det kan give trafikalt, og derfor arbejder vi på at skabe politisk interesse for en fremtidssikret opgradering af vejnettet på Djursland. Det er helt nødvendigt”, konstaterer Henrik Carstensen.

”Af hensyn til lufthavnens udvikling vil vi arbejde benhårdt for en opgradering af den nuværende motortrafikvej til motorvej fra Djurslandsmotorvejen og helt til lufthavnen”, supplerer Peer H. Kristensen. ”En såkaldt 2+1 vej herfra og videre til Grenaa vil yderligere bidrage til at løse problemet og sikre den nødvendige kapacitet. Får vi ikke den, kan utidssvarende infrastruktur blive en bremsende faktor for vores udvikling på lang sigt”, siger han og tilføjer: ”Endelig kan jeg i mit stille sind drømme om, at letbanen får et spor ind til lufthavnen. Det vil være helt optimalt”.

RO OM PLACERING

Det har været helt afgørende for Aarhus Airport, at lufthavnens fremtidige placering er endeligt besluttet efter mange års debat om en eventuel flytning til Thomasminde.

”Nu kan vi melde noget sikkert ud til luftfartsselskaberne, og effekten er ikke udeblevet. Passagertallet i Aarhus Airport har haft en pæn stigning de seneste år. Vi er først og fremmest en erhvervslufthavn, men vi vil i høj grad nu også tiltrække rejsende, som ellers for længst har vænnet sig til at flyve fra Billund eller Aalborg. Vi satser massivt med vores nye, ret aggressive strategi. Vi har et marked, et passagergrundlag, vi kan tilbyde luftfartsselskaberne, siger Peer H. Kristensen.

Aarhus Airport blev i efteråret 2019 som den første danske lufthavn kåret som årets lufthavn. Prisen blev overrakt af ERA, der er de europæiske regionale flyselskabers sammenslutning.

LUFTHAVNEN STYRKER HAVNEN

Henrik Carstensen er også glad for, at lufthavnen bliver liggende i Tirstrup, 20 minutters kørsel fra havnen i Grenaa. ”En lufthavn med et internationalt rutenet er et stort aktiv for en havn. Vi kan sende et stærkt signal til rederierne om, at Grenaa Havn har en effektiv logistik klar, når der f.eks. skal skiftes besætning. Her betyder tidsfaktoren meget”, siger han og fortsætter:

”Lufthavnen og Grenaa Havn er nu infrastrukturmæssige fyrtårne på Djursland, og begge kan de tiltrække meget mere vækst. Men de skal altså forsynes med den understøttende infrastruktur for at kunne høste det store potentiale, vi ser. Vi arbejder for, at politikerne får øjnene op for, hvad der venter området her, hvis de handler i tide”.

TRAFIKALE KNUDEPUNKTER ER AFHÆNGIGE AF ET OPDATERET VEJNET

Aarhus Airport og Grenaa Havn er i samme båd. Der sættes rekorder og direktørerne har vækstambitioner, men frygter samtidig at manglende infrastruktur kan bremse udviklingen.

Både alvor og optimisme er at spore hos de to mænd, der har sat hinanden stævne hos Aarhus Airport.

Peer H. Kristensen, administrerende direktør i Aarhus Airport, runder netop i maj sit første år i direktørstolen hos Aarhus Airport. Peer H. Kristensen sad tidligere fem år i bestyrelsen for Aarhus Airport og fra sine mange år i turistbranchen har han indgående kendskab til branchen og vigtigheden af en effektiv infrastruktur. For første gang siden 2012 rundede Aarhus Airport i 2019 besøg af 500.000 gæster.

Og Henrik Carstensen, administrerende direktør i Grenaa Havn, kan også i positive vendinger melde om et 2019-resultat, der lægger sig utroligt tæt op ad rekordåret fra 2018. Men selv om solen skinner denne forårsdag, kan de begge få øje på skyer, der kan komme til at lægge en dæmper på deres optimisme for de kommende år.

”En havn og en lufthavn kan ikke stå alene. Begge er trafikale knudepunkter af stor betydning for vores samfærdsel, men der skal jo noget til at forbinde dem med det øvrige samfund. Vi skal have både mennesker og gods til og fra. Derfor er vi dybt afhængige af, at infrastrukturen på Djursland bliver gjort tidssvarende. Ellers forudser vi trafikale problemer med risiko for tabt tid og dermed penge”, siger de samstemmende.

VÆKSTEN FORTSÆTTER

Både de aktuelle tal og fremtidsudsigterne skitserer markant vækst for både Aarhus Airport og Grenaa Havn.

Peer H. Kristensen skal dog se på den anden side af en opbremsning ifm. Covid-19, men har forventninger til at væksten indtræffer omend på et senere tidspunkt end planlagt. Situationen udnyttes her og nu til at sætte turbo på en allerede planlagt gennemgribende og omfattende renovering. Aarhus Airport bliver knapt til at kende, og vores rejsende og nye gæster har rigtig meget at glæde sig til, når de vender tilbage til lufthavnen.

Grenaa Havn planlægger ud fra markant voksende trafik, blandt andet når Stena Line indsætter en ekstra færge på den nyopstartede rute Grenaa-Halmstad. Naturligvis når grænserne er åbne for turister, og vi igen ser mod vores nabolande som turistdestinationer, siger Henrik Carstensen.

”Det vil give et markant pres på de lokale veje, både af lastbiler, personbiler og biler med campingvogne i sommerhalvåret. Vi kan allerede nu forudse de vanskeligheder, det kan give trafikalt, og derfor arbejder vi på at skabe politisk interesse for en fremtidssikret opgradering af vejnettet på Djursland. Det er helt nødvendigt”, konstaterer Henrik Carstensen.

”Af hensyn til lufthavnens udvikling vil vi arbejde benhårdt for en opgradering af den nuværende motortrafikvej til motorvej fra Djurslandsmotorvejen og helt til lufthavnen”, supplerer Peer H. Kristensen. ”En såkaldt 2+1 vej herfra og videre til Grenaa vil yderligere bidrage til at løse problemet og sikre den nødvendige kapacitet. Får vi ikke den, kan utidssvarende infrastruktur blive en bremsende faktor for vores udvikling på lang sigt”, siger han og tilføjer: ”Endelig kan jeg i mit stille sind drømme om, at letbanen får et spor ind til lufthavnen. Det vil være helt optimalt”.

RO OM PLACERING

Det har været helt afgørende for Aarhus Airport, at lufthavnens fremtidige placering er endeligt besluttet efter mange års debat om en eventuel flytning til Thomasminde.

”Nu kan vi melde noget sikkert ud til luftfartsselskaberne, og effekten er ikke udeblevet. Passagertallet i Aarhus Airport har haft en pæn stigning de seneste år. Vi er først og fremmest en erhvervslufthavn, men vi vil i høj grad nu også tiltrække rejsende, som ellers for længst har vænnet sig til at flyve fra Billund eller Aalborg. Vi satser massivt med vores nye, ret aggressive strategi. Vi har et marked, et passagergrundlag, vi kan tilbyde luftfartsselskaberne, siger Peer H. Kristensen.

Aarhus Airport blev i efteråret 2019 som den første danske lufthavn kåret som årets lufthavn. Prisen blev overrakt af ERA, der er de europæiske regionale flyselskabers sammenslutning.

LUFTHAVNEN STYRKER HAVNEN

Henrik Carstensen er også glad for, at lufthavnen bliver liggende i Tirstrup, 20 minutters kørsel fra havnen i Grenaa. ”En lufthavn med et internationalt rutenet er et stort aktiv for en havn. Vi kan sende et stærkt signal til rederierne om, at Grenaa Havn har en effektiv logistik klar, når der f.eks. skal skiftes besætning. Her betyder tidsfaktoren meget”, siger han og fortsætter:

”Lufthavnen og Grenaa Havn er nu infrastrukturmæssige fyrtårne på Djursland, og begge kan de tiltrække meget mere vækst. Men de skal altså forsynes med den understøttende infrastruktur for at kunne høste det store potentiale, vi ser. Vi arbejder for, at politikerne får øjnene op for, hvad der venter området her, hvis de handler i tide”.