Havnens arealer skal anvendes til havneformål

Der er behov for hurtighed og tryghed for havnevirksomhederne.

Bestyrelsen i Aarhus Transport Group (ATG) har med stor bekymring læst en artikel i JP Aarhus den 4. september, hvoraf det fremgår, at det skal undersøges, om der kan etableres renseanlæg på eksisterende havnearealer på Aarhus Havn.

Læs hele ATG’s debatindlæg i JP Aarhus d. 12/9/2018 her.

aarhus raadhus

Placering af renseanlæg ved havnen deler byrådet

d. 3/9/2018 i JP Aarhus

Af Maria Dalhoff

Skal det nye Marselisborg Renseanlæg etableres på land eller i et såkaldt søterritorie? Byrådets partier er splittede.

Hvis det rekreative område ved Tangkrogen ikke skal blive ødelagt af sand og tang, så skal det nye Marselisborg Renseanlæg placeres på Aarhus Havns nuværende sydmole.

Det konkluderer foreningen Beskyt Aarhusbugten, som sidste år samlede over 10.000 underskifter mod den oprindelige Helhedsplan for Tangkrogen, der ud over et nyt renseanlæg bl.a. også omhandler udvidelse af Marselisborg Lystbådehavn.

Læs hele artiklen her: JP Aarhus 4. september om renseanlæg på havnen

ATG vil se på BRT som supplement til dele af letbanen

Af Henrik Havbæk Madsen

d. 12. nov. 2016

De gør det i Malmø og i nordfranske Metz. De gør det også i Bogotá og en masse andre sydamerikanske storbyer: Lader den kollektive transports krumtap være ledbusser, der kører i egne baner – separeret fra den øvrige trafik. Bus Rapid Transit – BRT – hedder systemet.
De storbyer bør Aarhus tage ved lære af. Det mener Aarhus Transport Group, der har til formål at styrke infrastrukturen i Aarhus og Østjylland.Brabrand,« siger Jess Abildskou.

Kæmper for den østjyske infrastruktur

“Der er fortsat mange infrastrukturelle kampe der skal kæmpes i Østjylland, mener ATG”.

Læs artiklen her: http://aarhustransportgroup.dk/wp-content/uploads/Kaemper-for-den-oestjyske-infrastruktur.pdf

Disruption i Transportbranchen

d. 3. marts 2017

Konference afholdt af ATG, læs omtalen her: http://aarhustransportgroup.dk/wp-content/uploads/Disruption-i-transportbranchen.pdf

Letbanen i Aarhus som den kommer til at se ud på Randersvej

City-formand om letbanen: Tænk jer om med etape 2

15. marts 2018, Aarhus Stiftstidende 

AARHUS: Henrik Kleis, advokat og formand for Aarhus City Forening, er bekymret over de voldsomme forstyrrelser, byen vil opleve, hvis byrådet beslutter en etape 2 af Aarhus Letbane.

– Byrådet bør tænke sig godt om og spørge sig selv, om det er en god idé at grave midtbyen op, lægge gammeldags skinner ned og sætte grimme master op, sagde Henrik Kleis ved cityforeningens generalforsamling onsdag aften på Aarhus Teater.

Fra konference d. 2. marts

Billeder fra “Fremtiden er lige om hjørnet”-konferencen

Billeder fra vores “Fremtiden er lige om hjørnet” konference Brug piletasterne i højre side over billedet til at navigere med

Omtale i Transporttidende

Omtale: Disruption i transportbranchen

Omtale i Transporttidende

Fotokredit: Transporttidende

Transporttidende bragte d. 3. marts følgende omtale af vores konference “Fremtiden er lige om hjørnet” i deres magasin: Disruption i transportbranchen

Letbanen i Aarhus som den kommer til at se ud på Randersvej

Omtale: Transportgruppe vil erstatte letbanen med hurtige busser

Letbanen i Aarhus som den kommer til at se ud på Randersvej

Fotokredit: Aarhus Letbane

Den 12. november bragte Aarhus Stiftstidende en omtale af Aarhus Transport Groups tanker om letbanens fremtid. Du kan læse vores tanker i artiklen her: Transportgruppe vil erstatte letbanen med hurtige busser.

Omtale: Kæmper for den østjyske infrastruktur

ATG kæmper bl.a. for en udvidelse af E45

Den 14. december bragte Transport Aarhus en artikel om Aarhus Transport Groups arbejde for at forbedre infrastrukturen i Østjylland. Artiklen kan læses frit her: Kæmper for den østjyske infrastruktur. Læs mere